Maslows behovstrappa...

Hej!
Känner Ni till Maslows behovstrappa
 
Vi diskuterade lite allmän psykologi här hemma igår och hade lite teorier runt Maslows behovstrappa och kvinnor i vår situation. Vår teori var att - eftersom de mest grundläggande behoven (överlevnad och trygghet) inte är uppfyllda i en relation med misshandel så har vi inte den självbevarelsedrift vi borde ha haft.
Därför har man inte heller något behov av till exempel bekräftelse eller självförverkligande. Därför har vi ofta inte nåt utbyte av sex. Därför låter vi oss bli illa behandlade och är likgiltiga. Vår tillvaro har ingen mening och bas på grund av männen och därför låter vi dem behandla oss som vi gör.
 
Att återvända till sitt gamla jag är en smärtsam process där man är vilsen och inte längre minns vem man är och där man ibland vill ha nån som säger vad man ska göra, säga och tänka!! Det är då vi behöver en vän! En som varit där och kan säga: Jag vet! Du är inte tokig. Jag tror på dej. Du behöver vila och jag kan vaka över dig så du är trygg Jag kan hålla din hand och hjälpa dig att komma ihåg vem du var och vem du är.
Du är stark och fantastisk. Du är en överlevare och han är ingenting.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

natverkforkvinnor.blogg.se

Vi är ett nätverk som gör någonting nytt. Vi är ett nätverk som gör nytta. Vi snackar inte - vi agerar. Nätverk för kvinnor, NFK, främsta uppgift är att hjälpa kvinnor och barn från destruktiva relationer. Vi agerar även ledsagare (vid t ex polisförhör) och som skyddat boende (privat i våra gästrum). Nätverket är rikstäckande i Sverige.

RSS 2.0